HJELP - Privat

Slik fungerer appen

Hvordan starte en parkering

I PARKPARK-appen har du to alternativer for å starte parkeringen din:

1. Start parkering fra din posisjon

Hvis du er på en parkeringsplass/sone, vil appen foreslå denne posisjonen til deg ved å varsle deg om navnet på plassen/sonen.

Klikk på den grønne knappen Start parkering nederst i venstre hjørne - bekreft at det er riktig parkeringsplass/sone, orienter deg ved å se på lokal skilting og trykk på den grønne knappen igjen Start parkering. Når du mottar bekreftelse, har parkeringen din startet.

2. Velg manuelt

Du kan alltid velge parkeringsplass/sone manuelt på kartet. Klikk på parkeringsplassen/sonen der du ønsker å starte parkeringen din - orienter deg ved å se på lokal skilting, bekreft at det er riktig parkeringsplass og trykk på den grønne knappen Start parkering. Når du mottar bekreftelse, har parkeringen din startet.

Vær oppmerksom på at enkelte plasser i de registrerte sonene kan være private, der andre regler gjelder og hvor PARKPARK ikke kan benyttes til betaling. De er merket med svarte skilt ved parkeringsplassen. Den lokale skiltingen gjelder til enhver tid stedets regler.

Slik avslutter du parkeringen

Du stopper parkeringen din ved å trykke på ikonet til bilen med bilskiltet og parkeringstiden nederst på skjermen. Du bekrefter da at du ønsker å stoppe parkeringen din ved å trykke på den grønne knappen Stopp parkering. Når du mottar bekreftelse, har parkeringen din stoppet.

Når du mottar en kvittering, er parkeringen din fullført. Du finner alle kvitteringene dine nedenfor Parkeringsplasser i menylinjen nederst i appen.

Du kan også velge at appen skal avslutte parkeringen automatisk på et tidspunkt du velger:

  1. Bekreft parkeringen din
  2. Still inn sluttid
  3. Start parkeringen din

Automatisk skiltavlesning

Automatisk nummerskiltavlesning integreres i stadig flere parkeringsplasser – og for deg som PARKPARK-kunde er det en enkel løsning, da din parkering automatisk registreres.

Når du bruker PARKPARK kan du velge å slå automatisk nummerskiltavlesning på eller av i appen:

Aktiver/deaktiver automatisk skiltavlesning som følger:

  1. Trykk på ikonet til bilen din nederst på menylinjen.
  2. velge Redigere.
  3. På av automatisk skiltavlesning.

Hvis du har slått på Automatisk nummerskiltavlesning, fungerer det slik:

  1. Nummerskiltet ditt avleses automatisk når du kjører inn. Her startes parkeringen automatisk. Du vil motta en push-melding om at nummerskiltet ditt er lest og parkeringen har startet.
  2. Når du forlater parkeringsplassen avleses nummerskiltet ditt på nytt på vei ut, og parkeringen avsluttes automatisk.
  3. Vi regner ut hvor lenge du har parkert – og du betaler kun for tiden du har parkert. Vi tar selvfølgelig hensyn til parkeringsplassene eller parkeringsplassene hvor du for eksempel får en times gratis parkering eller lignende.

Hvis du har slått av automatisk skiltavlesning, fungerer det slik:

  1. Nummerskiltet ditt avleses automatisk når du kjører inn. Her startes ikke parkeringen automatisk, men du får en pushmelding om at nummerskiltet ditt er lest og du kan starte parkeringen manuelt.
  2. Når du forlater parkeringsplassen avleses nummerskiltet ditt på nytt på vei ut, og parkeringen avsluttes automatisk.
  3. Vi regner ut hvor lenge du har parkert – og du betaler kun for tiden du har parkert. Vi tar selvfølgelig hensyn til de parkeringsplassene eller parkeringshusene hvor du for eksempel får en times gratis parkering eller lignende.

Hvordan endre/redigere bilen din i appen

1. Klikk på bilen nederst i appen

2. Har du flere biler må du velge bilen du vil redigere

3. Når du er ferdig med å redigere, klikker du på "Lagre"

Slik får du påminnelser sendt via SMS

Glemmer du noen ganger din aktive parkering?

Heldigvis kan du med PARKPARK bli minnet på din aktive parkering direkte på SMS – og da koster det kun 2 kr pr. Påminnelse!

Du aktiverer SMS-påminnelser enkelt i appen:

1. Klikk på Meny
2. Klikk på Innstillinger
3. Sørg for at feltet ved siden av "Motta SMS" lyser grønt

Slik redigerer du påminnelsene dine

Du kan alltid motta påminnelser om dine aktive parkeringsplasser via push-varsler gratis.

For å redigere påminnelsene dine, klikk på "Påminnelser" som du finner i menyen nederst.

Velg mellom to typer påminnelser:

1. Få en påminnelse når din har vært aktiv i ix antall minutter 

Du kan bestemme når du vil motta påminnelsen din, og du kan lage så mange forskjellige påminnelser du vil.

2. Få en påminnelse før parkeringen din utløper

Dersom du har valgt sluttid for parkeringen din, kan du velge å motta en påminnelse x antall minutter før parkeringen utløper og blir automatisk avsluttet.

Du kan bestemme når du vil motta påminnelsen din, og du kan lage så mange forskjellige påminnelser du vil.

Hvordan ser jeg priser og betalingstider for parkeringsplasser?

Du kan se priser og betalingstider ved å velge parkeringsplass/sone i appen.

De generelle prisene fremgår av PARKPARKs prisliste.

  1. velge Parkeringsplass.
  2. klikk på "Vis priser og betalingstider" for den aktuelle parkeringsplassen/sonen

På hvilke telefoner kan jeg bruke PARKPARK?

Android
Du må ha Android 5.0 eller høyere med minimum 500 MB ledig RAM.

iOS
Du må ha iOS 11 eller nyere med minimum 500 Mb ledig RAM.

Parkering

Hvor kan jeg bruke PARKPARK?

Du kan bruke PARKPARK i hele landet på 350 000 parkeringsplasser. Vi er på alle kommunale bomstasjoner samt flertallet av private parkeringsplasser med betaling.

Se alle aktive parkeringsplasser/-soner på kartet i appen, eller på PARKPARKs dekningskart.

Jeg kan ikke fullføre parkeringen min

Hvis du har problemer med å avslutte parkeringen din, kan du fylle ut skjemaet nedenfor. Da sørger vi for å avslutte parkeringen din på det tidspunktet parkeringen skulle vært avsluttet, og du betaler kun for den tiden du har parkert.















    NÅR FORSØKTE DU Å AVSLUTE PARKERINGEN DIN?


    Jeg glemte å fullføre parkeringen min

    Dersom du har glemt å avslutte parkeringen din kan vi ikke hjelpe da vi fakturerer den enkelte plasseier for den registrerte tiden, uavhengig av om du faktisk oppholdt deg på parkeringsplassen eller ikke.

    Jeg har blitt feilfakturert for en parkeringsplass

    Hvis du mener du har blitt feilfakturert for parkering ved hjelp av PARKPARK-appen, kan du fylle ut dette skjemaet. Merk at alle parkeringsapper legger til et lite beløp på toppen av den offisielle parkeringsprisen. Dette er vår pris for betalingssystemet vi tilbyr. PARKPARKs priser kan sees i prislisten.












      Send til:

      NÅR PARKERTE DU MED PARKPARK?

      Jeg har mottatt en parkeringsavgift ved å bruke appen

      Dersom du har mottatt en parkeringsavgift du mener er feil, må du kontakte selskapet som har utstedt avgiften. PARKPARK er en betalingsapp og vi utsteder ikke parkeringsavgifter.

      Hvis du tror du har sjekket inn riktig på siden med PARKPARK, vennligst send oss en e-post på kundeservice@parkpark.no med bilde av P-skatten. Bildet skal være tydelig, og hele parkeringsavgiften skal være synlig.

      Hvorfor oppdateres ikke saldoen min i appen?

      Når du har parkert, genereres en kvittering.

      Det tar vanligvis noen minutter, deretter er kvitteringen din synlig under PARKERING, og kan sees eller bestilles som PDF på e-post.
      Etter dette er transaksjonen også tilgjengelig under transaksjoner i Meny.

      Hvordan fungerer Apple Car Play og/eller Android Auto?

      PARKPARK for Apple Car Play fungerer i biler som støtter Apple Car Play.

      PARKPARK for Android Auto fungerer i biler som støtter Android Auto.

      Koble telefonen til bilen. Som oftest må det være via kabel, men på noen biler fungerer det også via Bluetooth. Du må gi tillatelse til at bilen og telefonen din kan kommunisere, men når telefonen er koblet til vil displayet ditt i bilen endres slik at det i stedet viser den valgte appen på telefonen din.

      Finn så PARKPARK logo og klikk her. Deretter kan du starte en parkering. Du kan velge – men det er valgfritt – å velge varighet på parkeringen, og når du kommer tilbake til bilen kan du stoppe parkeringen igjen. Som alltid, sørg for at du begynner å parkere på riktig område. Ansvaret for å sikre at det alltid er ditt.

      Du vil alltid kunne se parkeringen din i appen din, uansett om den ble startet via Apple Car Play/Android Auto eller i appen din. Du kan også alltid forlenge eller forkorte parkeringen.

      Fyll drivstoff / Betaling

      Hvilke betalingsmåter har jeg?

      Med PARKPARK kan du betale med de vanligste betalingskortene og med Mobilepay:

      • Dankort
      • Visa/Dankort
      • MasterCard
      • MasterCard debet
      • Mobilepay

      Hvilke betalingsalternativer har jeg?

      Velg mellom å betale pr parkering eller betale et fast beløp pr måned, så kan du parkere så mye du vil og kun betale den reelle parkeringsprisen – det kaller vi ParkFri. Inkludert i ParkFri er gratis kommunikasjon, gratis utvidelse og gratis SMS-påminnelser.

      Se gjeldende priser i prislisten

      Hvordan endrer jeg betalingsmåten min?

      Slik endrer du betalingskortet ditt i appen:

      1. Gå til Meny nederst i høyre hjørne.

      2. Velg Innbetaling.

      Når du registrerer betalingskortet ditt (eller legger til et nytt), må du godkjenne kortet med NemID for å øke din digitale sikkerhet. Det er raskt og enkelt og appen hjelper deg på veien.

      Autorisasjon med NemID er en del av de europeiske PSDII-reglene som alle digitale transaksjoner må følge.

      Hvordan fyller jeg på PARKPARK-kontoen min fra appen?

      Du kan fylle på PARKPARK-kontoen din i appen eller på Mit PARKPARK.

      Slik fyller du drivstoff i appen.

      1. Velg PARKPARK-kontoen din øverst i høyre hjørne

      2. Sjekk at du har fjernet merket for «Automatisk drivstoffpåfylling»

      3. Velg på glidebryteren hvor mye du vil fylle på. Vi har automatisk satt den til 300 kr, men beløpet bestemmer du selv

      4. Flytt "Legg til beløp"-glidebryteren til høyre

      Vi anbefaler at du aktiverer "Automatisk påfylling" slik at du unngår at parkeringen din plutselig stopper fordi PARKPARK-kontoen din er tom. Når du har aktivert automatisk påfylling, fyller vi automatisk på beløpet du har valgt når PARKPARK-kontoen din faller under 25 kr. Du kan selv sette beløpet for automatisk påfyll (minimum 100,- dog).

      Hvordan tilbakebetaler jeg beløpet jeg har igjen på PARKPARK-kontoen min fra appen?

      1. Velg PARKPARK-kontoen din øverst i høyre hjørne
      2. Klikk på «Refusjon»
      3. Velg på glidebryteren hvor mye du vil betale tilbake
      4. Flytt «Refusjon»-glidebryteren til høyre

      Hvordan tilbakebetaler jeg beløpet jeg har på PARKPARK-kontoen min fra Mit PARKPARK?

      Merk at Mit PARK PARK åpnet fra en PC. 

      1. Klikk på "Betaling" på venstre side
      2. Klikk på «Refusjon»-fanen på høyre side
      3. Velg hvor mye du vil betale tilbake ved å flytte glidebryteren

      Logg inn på Mit PARKPARK her.

      Hvorfor kan jeg ikke betale tilbake fra parkeringssaldoen min?

      Dersom saldoen din er betalt med Dan- eller Kreditkort, kan den uten videre refunderes inntil betalingen er ett år gammel.
      Hvis saldoen din ble betalt for mer enn ett år siden, er transaksjonen utdatert og kan ikke lenger refunderes automatisk.

      Dette betyr imidlertid ikke at pengene er tapt, du må bare kontakte oss via reksandar@parkpark.dk, oppgi bankreg.nr. og kontonummer, vil vi refundere pengene dine via bankoverføring.

      NB. Det er andre regler for Mobilepay-refusjon.
      Se punktet for tilbakebetaling med Mobilepay.

      Slik redigerer du "Automatisk påfyll" i appen

      1. Klikk på PARKPARK-kontoen din øverst i høyre hjørne
      2. Velg "Automatisk"

      Hvis den lyser grønt, er automatisk drivstoffpåfylling slått på.
      Du kan endre hvor mye du vil at den automatiske drivstoffpåfyllingen skal være ved å flytte glidebryteren.

      Hvorfor kan en refusjon fra PARKPARK ta lang tid?

      Når du foretar en refusjon på kredittkort eller Dankort i systemet, eller hvis vi gjør en refusjon for deg, er det ute av PARKPARKs system innen to timer. Pengene går da fra PARKPARK > kredittkortinnløser (Clearhaus) > Nets > kundens bank > din konto.

      Vår erfaring er at fra PARKPARK tilbakebetaler beløpet til kunden til kundens bank mottar dette, tar det vanligvis mindre enn ½ dag. Men mange banker sitter på pengene ganske lenge, de fordeles på kundens konto.
      Det er kun i vår interesse at tilbakebetalinger går så raskt som mulig mellom PARKPARK og våre kunder.

      Gjør du refusjon via MobilePay tar det alltid 2 dager. Dette er MobilePays regler.

      Slik får du refusjon

      Når du mottar refusjon fra PARKPARK, vil den bli delt opp i forhold til din tidligere kontoaktivitet. Din tilbakebetaling vil derfor komme i flere små avdrag basert på dine tidligere transaksjoner. Dette gjør vi for at tilbakebetalingen til deg skal kunne skje så raskt som mulig.

      Spesielle regler for tilbakebetaling med MobilePay

      Det er litt spesielle regler her – dette er MobilePays regler (ikke PARKPARKs):
      Refusjon kan kun gjøres 48 timer etter betaling.

      Hvis en kunde forsøker å refundere i løpet av de første 48 timene, vil ingenting skje – men kunden vil motta en tekstmelding i appen som informerer dem om 48-timersregelen.
      En MobilePay-betaling er utdatert allerede etter 30 dager, og etter det kan ingen refusjon gjøres via MobilePay. Dersom kunden likevel ønsker refusjon, må det gjøres ved at kunden sender Reg. og Kontonummer på e-post til Kundeservice

      Manglende dekning av MobilePay på tilhørende kreditt- eller debetkort

      Bak hver MobilePay-avtale ligger et dankort eller kredittkort. Hvis det ikke er dekning på det kortet, prøver PARKPARK å trekke igjen i løpet av de neste 48 timene. Dersom det fortsatt ikke er dekning innen 48 timer, vil kjøpet bli avvist (på PARKPARK: tanking).

      De 48 timene må ligge innenfor åpningstidene til en bankdag. Det er at tanking kan avvises dersom det forsøkes en fredag kveld og det ikke er dekning før mandag morgen.

      På samme måte kan du oppleve det på helligdager.

      Forretningsparkering

      Hva er fordelene med PARKPARK for Business?

      Med forretningsavtale fra PARKPARK du får en effektiv og profesjonell parkeringsløsning som sparer deg for både tid og ressurser.

      Bli kvitt unødvendig bortkastet tid ved parkeringsautomaten, og betal for parkeringen din raskt og enkelt med telefonen. Vi samler dine parkeringsplasser på en månedlig faktura, så administrasjon og bokføring av parkering er minimal, som til og med kan leveres digitalt via Leverandørservice.

      Du kan bestemme om det skal være obligatorisk for dine ansatte å legge ved lapp til hver parkeringsplass. Notatet er inkludert på månedsfakturaen; det gjør det bare enklere å bokføre og sikre at alle parkeringskostnader blir fakturert.

      PARKPARK har samarbeid og er integrert med Order Management og med e-Regnskap. Fordelen er at dersom du bruker dine saksnumre på din parkering, er parkeringskostnaden automatisk inkludert i saken i Ordrebehandling eller e-Regnskap, og du husker dermed å fakturere parkering til dine kunder.

      Forhold

      PARKPARKs vilkår og betingelser

      Les PARKPARKs vilkår og betingelser for enkeltpersoner her.

      Les PARKPARK Vilkår og betingelser for bedrifter her. 

      PARKPARKs retningslinjer for personopplysninger

      Les PARKPARKs retningslinjer for personopplysninger her.

      PARKPARKs Prislister

      Se PARKPARKs prisliste for privat her.

      Se PARKPARKs prisliste for bedrifter her.

      PARKPARKs GDPR

      Les PARKPARKs GDPR her.

      Andre spørsmål

      Hvorfor må jeg godkjenne betalingskort med NemID?

      Når du registrerer betalingskortet ditt (eller legger til et nytt), må du godkjenne kortet med NemID for å øke din digitale sikkerhet. Det er raskt og enkelt og appen hjelper deg på veien.

      Hvordan kansellerer jeg kontoen min?

      Hvis du ønsker å avslutte kontoen din, må du skriv til vår kundeservice på kundeservice@parkpark.dk. Da hjelper vi deg med å avslutte kontoen din. 

      Jeg har glemt passordet mitt - hva gjør jeg?

      Har du glemt passordet ditt kan du få tilsendt et nytt på SMS. 

      1. Åpne appen
      2. klikk på Glemt passord
      3. Skriv inn telefonnummer 
      4. Du vil motta en SMS med nytt passord innen få sekunder.

      Trenger jeg et klistremerke i bilens frontrute?

      Det er ikke lenger nødvendig å bruke klistremerker, da alle kommuner og parkeringsselskaper har gått over til parkeringskontroll ved å skanne nummerskilt. Men det gjør det lettere for parkeringsvakten å identifisere at du har betalt med PARKPARK dersom du har et PARKPARK-klistremerke i frontruten.

      Ønsker du å bestille et PARKPARK-klistremerke kan du gjøre det her.

      Hvordan oppdaterer jeg appen til siste versjon?

      Du finner appversjonen din i appen ved å klikke på Meny. Nederst er det en appversjon, for eksempel versjon 5.6.1.

      Du kan sjekke om du har den nyeste versjonen installert på Android (v. 11) slik:

      1. Åpne Google Play
      2. Klikk på profilen din (øverst til høyre)
      3. klikk på Mine apper og spill

      Her kan du se hvilke av appene dine som må oppdateres. Hvis PARKPARK er på listen over ventende oppdateringer, klikk Oppdater.

      Du kan med fordel sette din Android til å oppdatere PARKPARK automatisk. Du gjør det slik:

      1. Åpne Google Play
      2. klikk på Installert
      3. Klikk på PARKPARK-appen
      4. Klikk på menyen (de 3 prikkene øverst til høyre)
      5. Vær sikker på det Aktiver automatisk oppdatering er merket

      Du kan også sjekke om du har den nyeste versjonen installert på iPhone eller iPad slik:

      1. Åpne App Store
      2. Klikk på profilen din (øverst til høyre)
      3. Se nedenfor Kommende automatiske oppdateringer
      4. Finn PARKPARK og klikk videre Oppdater

      Du kan med fordel sette din iPhone til å oppdatere PARKPARK automatisk. Du gjør det slik:

      1. klikk på Innstillinger
      2. Klikk på PARK PARK
      3. Aktiver Oppdater i bakgrunnen

      Hvordan vet parkeringsvakten at jeg betaler med PARKPARK?

      PARKPARK sender signal til parkeringsoperatørens database. På de fleste parkeringsplasser skanner parkeringsvakten bilens registreringsnummer og når de gjør det får de et signal fra databasen deres der de kan sjekke om du har betalt for parkeringen din. Du kan imidlertid hjelpe parkeringsvakten ved å sette et PARKPARK-klistremerke i bilens frontrute. 

      Ønsker du å bestille et PARKPARK-klistremerke kan du gjøre det her.

      Hvor kan jeg parkere med PARKPARK?

      Med PARKPARK kan du parkere i hele landet, vi dekker over 350 000 parkeringsplasser i Danmark.

      Ønsker du å se vårt dekningskart kan det gjøres her.

      Brukerstøtte

      MANDAG – FREDAG: KL 8-20
      LØRDAG – SØNDAG: KL 9-15

      Telefon norsk kundeservice: 477 67 560

      E-post: kundeservice@parkpark.no

      © Copyright 2021. Med enerett