Slik fungerer appen
Hvordan starte en parkering
1. Start parkering fra din posisjon
Hvis du er på en parkeringsplass/sone, vil appen foreslå denne posisjonen til deg ved å varsle deg om navnet på plassen/sonen.
Klikk på den grønne knappen Start parkering nederst i venstre hjørne - bekreft at det er riktig parkeringsplass/sone, orienter deg ved å se på lokal skilting og trykk på den grønne knappen igjen Start parkering. Når du mottar bekreftelse, har parkeringen din startet.
2. Velg manuelt
Du kan alltid velge parkeringsplass/sone manuelt på kartet. Klikk på parkeringsplassen/sonen der du ønsker å starte parkeringen din - orienter deg ved å se på lokal skilting, bekreft at det er riktig parkeringsplass og trykk på den grønne knappen Start parkering. Når du mottar bekreftelse, har parkeringen din startet.
Vær oppmerksom på at enkelte plasser i de registrerte sonene kan være private, der andre regler gjelder og hvor PARKPARK ikke kan benyttes til betaling. De er merket med svarte skilt ved parkeringsplassen. Den lokale skiltingen gjelder til enhver tid stedets regler.
Slik avslutter du parkeringen
Når du mottar en kvittering, er parkeringen din fullført. Du finner alle kvitteringene dine nedenfor Parkeringsplasser i menylinjen nederst i appen.
Du kan også velge at appen skal avslutte parkeringen automatisk på et tidspunkt du velger:
- Bekreft parkeringen din
- Still inn sluttid
- Start parkeringen din
Automatisk skiltavlesning
Når du bruker PARKPARK kan du velge å slå automatisk nummerskiltavlesning på eller av i appen:
Aktiver/deaktiver automatisk skiltavlesning som følger:
- Trykk på ikonet til bilen din nederst på menylinjen.
- velge Redigere.
- På av automatisk skiltavlesning.
Hvis du har slått på Automatisk nummerskiltavlesning, fungerer det slik:
- Nummerskiltet ditt avleses automatisk når du kjører inn. Her startes parkeringen automatisk. Du vil motta en push-melding om at nummerskiltet ditt er lest og parkeringen har startet.
- Når du forlater parkeringsplassen avleses nummerskiltet ditt på nytt på vei ut, og parkeringen avsluttes automatisk.
- Vi regner ut hvor lenge du har parkert – og du betaler kun for tiden du har parkert. Vi tar selvfølgelig hensyn til parkeringsplassene eller parkeringsplassene hvor du for eksempel får en times gratis parkering eller lignende.
Hvis du har slått av automatisk skiltavlesning, fungerer det slik:
- Nummerskiltet ditt avleses automatisk når du kjører inn. Her startes ikke parkeringen automatisk, men du får en pushmelding om at nummerskiltet ditt er lest og du kan starte parkeringen manuelt.
- Når du forlater parkeringsplassen avleses nummerskiltet ditt på nytt på vei ut, og parkeringen avsluttes automatisk.
- Vi regner ut hvor lenge du har parkert – og du betaler kun for tiden du har parkert. Vi tar selvfølgelig hensyn til de parkeringsplassene eller parkeringshusene hvor du for eksempel får en times gratis parkering eller lignende.
Hvordan endre/redigere bilen din i appen
2. Har du flere biler må du velge bilen du vil redigere
3. Når du er ferdig med å redigere, klikker du på "Lagre"
Slik får du påminnelser sendt via SMS
Heldigvis kan du med PARKPARK bli minnet på din aktive parkering direkte på SMS – og da koster det kun 2 kr pr. Påminnelse!
Du aktiverer SMS-påminnelser enkelt i appen:
1. Klikk på Meny
2. Klikk på Innstillinger
3. Sørg for at feltet ved siden av "Motta SMS" lyser grønt
Slik redigerer du påminnelsene dine
For å redigere påminnelsene dine, klikk på "Påminnelser" som du finner i menyen nederst.
Velg mellom to typer påminnelser:
1. Få en påminnelse når din har vært aktiv i ix antall minutter
Du kan bestemme når du vil motta påminnelsen din, og du kan lage så mange forskjellige påminnelser du vil.
2. Få en påminnelse før parkeringen din utløper
Dersom du har valgt sluttid for parkeringen din, kan du velge å motta en påminnelse x antall minutter før parkeringen utløper og blir automatisk avsluttet.
Du kan bestemme når du vil motta påminnelsen din, og du kan lage så mange forskjellige påminnelser du vil.
Hvordan ser jeg priser og betalingstider for parkeringsplasser?
De generelle prisene fremgår av PARKPARKs prisliste.
- velge Parkeringsplass.
- klikk på "Vis priser og betalingstider" for den aktuelle parkeringsplassen/sonen
På hvilke telefoner kan jeg bruke PARKPARK?
Du må ha Android 5.0 eller høyere med minimum 500 MB ledig RAM.
iOS
Du må ha iOS 11 eller nyere med minimum 500 Mb ledig RAM.
Parkering
Hvor kan jeg bruke PARKPARK?
Se alle aktive parkeringsplasser/-soner på kartet i appen, eller på PARKPARKs dekningskart.
Jeg kan ikke fullføre parkeringen min
Jeg glemte å fullføre parkeringen min
Jeg har blitt feilfakturert for en parkeringsplass
Jeg har mottatt en parkeringsavgift ved å bruke appen
Hvis du tror du har sjekket inn riktig på siden med PARKPARK, vennligst send oss en e-post på kundeservice@parkpark.no med bilde av P-skatten. Bildet skal være tydelig, og hele parkeringsavgiften skal være synlig.
Hvorfor oppdateres ikke saldoen min i appen?
Det tar vanligvis noen minutter, deretter er kvitteringen din synlig under PARKERING, og kan sees eller bestilles som PDF på e-post.
Etter dette er transaksjonen også tilgjengelig under transaksjoner i Meny.
Hvordan fungerer Apple Car Play og/eller Android Auto?
PARKPARK for Android Auto fungerer i biler som støtter Android Auto.
Koble telefonen til bilen. Som oftest må det være via kabel, men på noen biler fungerer det også via Bluetooth. Du må gi tillatelse til at bilen og telefonen din kan kommunisere, men når telefonen er koblet til vil displayet ditt i bilen endres slik at det i stedet viser den valgte appen på telefonen din.
Finn så PARKPARK logo og klikk her. Deretter kan du starte en parkering. Du kan velge – men det er valgfritt – å velge varighet på parkeringen, og når du kommer tilbake til bilen kan du stoppe parkeringen igjen. Som alltid, sørg for at du begynner å parkere på riktig område. Ansvaret for å sikre at det alltid er ditt.
Du vil alltid kunne se parkeringen din i appen din, uansett om den ble startet via Apple Car Play/Android Auto eller i appen din. Du kan også alltid forlenge eller forkorte parkeringen.
Fyll drivstoff / Betaling
Hvilke betalingsmåter har jeg?
- Dankort
- Visa/Dankort
- MasterCard
- MasterCard debet
- Mobilepay
Hvilke betalingsalternativer har jeg?
Hvordan endrer jeg betalingsmåten min?
1. Gå til Meny nederst i høyre hjørne.
2. Velg Innbetaling.
Når du registrerer betalingskortet ditt (eller legger til et nytt), må du godkjenne kortet med NemID for å øke din digitale sikkerhet. Det er raskt og enkelt og appen hjelper deg på veien.
Autorisasjon med NemID er en del av de europeiske PSDII-reglene som alle digitale transaksjoner må følge.
Hvordan fyller jeg på PARKPARK-kontoen min fra appen?
Slik fyller du drivstoff i appen.
1. Velg PARKPARK-kontoen din øverst i høyre hjørne
2. Sjekk at du har fjernet merket for «Automatisk drivstoffpåfylling»
3. Velg på glidebryteren hvor mye du vil fylle på. Vi har automatisk satt den til 300 kr, men beløpet bestemmer du selv
4. Flytt "Legg til beløp"-glidebryteren til høyre
Vi anbefaler at du aktiverer "Automatisk påfylling" slik at du unngår at parkeringen din plutselig stopper fordi PARKPARK-kontoen din er tom. Når du har aktivert automatisk påfylling, fyller vi automatisk på beløpet du har valgt når PARKPARK-kontoen din faller under 25 kr. Du kan selv sette beløpet for automatisk påfyll (minimum 100,- dog).
Hvordan tilbakebetaler jeg beløpet jeg har igjen på PARKPARK-kontoen min fra appen?
2. Klikk på «Refusjon»
3. Velg på glidebryteren hvor mye du vil betale tilbake
4. Flytt «Refusjon»-glidebryteren til høyre
Hvordan tilbakebetaler jeg beløpet jeg har på PARKPARK-kontoen min fra Mit PARKPARK?
1. Klikk på "Betaling" på venstre side
2. Klikk på «Refusjon»-fanen på høyre side
3. Velg hvor mye du vil betale tilbake ved å flytte glidebryteren
Logg inn på Mit PARKPARK her.
Hvorfor kan jeg ikke betale tilbake fra parkeringssaldoen min?
Hvis saldoen din ble betalt for mer enn ett år siden, er transaksjonen utdatert og kan ikke lenger refunderes automatisk.
Dette betyr imidlertid ikke at pengene er tapt, du må bare kontakte oss via reksandar@parkpark.dk, oppgi bankreg.nr. og kontonummer, vil vi refundere pengene dine via bankoverføring.
NB. Det er andre regler for Mobilepay-refusjon.
Se punktet for tilbakebetaling med Mobilepay.
Slik redigerer du "Automatisk påfyll" i appen
2. Velg "Automatisk"
Hvis den lyser grønt, er automatisk drivstoffpåfylling slått på.
Du kan endre hvor mye du vil at den automatiske drivstoffpåfyllingen skal være ved å flytte glidebryteren.
Hvorfor kan en refusjon fra PARKPARK ta lang tid?
Når du foretar en refusjon på kredittkort eller Dankort i systemet, eller hvis vi gjør en refusjon for deg, er det ute av PARKPARKs system innen to timer. Pengene går da fra PARKPARK > kredittkortinnløser (Clearhaus) > Nets > kundens bank > din konto.
Vår erfaring er at fra PARKPARK tilbakebetaler beløpet til kunden til kundens bank mottar dette, tar det vanligvis mindre enn ½ dag. Men mange banker sitter på pengene ganske lenge, de fordeles på kundens konto.
Det er kun i vår interesse at tilbakebetalinger går så raskt som mulig mellom PARKPARK og våre kunder.
Gjør du refusjon via MobilePay tar det alltid 2 dager. Dette er MobilePays regler.
Slik får du refusjon
Spesielle regler for tilbakebetaling med MobilePay
Det er litt spesielle regler her – dette er MobilePays regler (ikke PARKPARKs):
Refusjon kan kun gjøres 48 timer etter betaling.
Hvis en kunde forsøker å refundere i løpet av de første 48 timene, vil ingenting skje – men kunden vil motta en tekstmelding i appen som informerer dem om 48-timersregelen.
En MobilePay-betaling er utdatert allerede etter 30 dager, og etter det kan ingen refusjon gjøres via MobilePay. Dersom kunden likevel ønsker refusjon, må det gjøres ved at kunden sender Reg. og Kontonummer på e-post til Kundeservice
Manglende dekning av MobilePay på tilhørende kreditt- eller debetkort
De 48 timene må ligge innenfor åpningstidene til en bankdag. Det er at tanking kan avvises dersom det forsøkes en fredag kveld og det ikke er dekning før mandag morgen.
På samme måte kan du oppleve det på helligdager.
Forretningsparkering
Hva er fordelene med PARKPARK for Business?
Bli kvitt unødvendig bortkastet tid ved parkeringsautomaten, og betal for parkeringen din raskt og enkelt med telefonen. Vi samler dine parkeringsplasser på en månedlig faktura, så administrasjon og bokføring av parkering er minimal, som til og med kan leveres digitalt via Leverandørservice.
Du kan bestemme om det skal være obligatorisk for dine ansatte å legge ved lapp til hver parkeringsplass. Notatet er inkludert på månedsfakturaen; det gjør det bare enklere å bokføre og sikre at alle parkeringskostnader blir fakturert.
PARKPARK har samarbeid og er integrert med Order Management og med e-Regnskap. Fordelen er at dersom du bruker dine saksnumre på din parkering, er parkeringskostnaden automatisk inkludert i saken i Ordrebehandling eller e-Regnskap, og du husker dermed å fakturere parkering til dine kunder.
Andre spørsmål
Hvorfor må jeg godkjenne betalingskort med NemID?
Hvordan kansellerer jeg kontoen min?
Jeg har glemt passordet mitt - hva gjør jeg?
- Åpne appen
- klikk på Glemt passord
- Skriv inn telefonnummer
- Du vil motta en SMS med nytt passord innen få sekunder.
Trenger jeg et klistremerke i bilens frontrute?
Ønsker du å bestille et PARKPARK-klistremerke kan du gjøre det her.
Hvordan oppdaterer jeg appen til siste versjon?
Du kan sjekke om du har den nyeste versjonen installert på Android (v. 11) slik:
- Åpne Google Play
- Klikk på profilen din (øverst til høyre)
- klikk på Mine apper og spill
Her kan du se hvilke av appene dine som må oppdateres. Hvis PARKPARK er på listen over ventende oppdateringer, klikk Oppdater.
Du kan med fordel sette din Android til å oppdatere PARKPARK automatisk. Du gjør det slik:
- Åpne Google Play
- klikk på Installert
- Klikk på PARKPARK-appen
- Klikk på menyen (de 3 prikkene øverst til høyre)
- Vær sikker på det Aktiver automatisk oppdatering er merket
Du kan også sjekke om du har den nyeste versjonen installert på iPhone eller iPad slik:
- Åpne App Store
- Klikk på profilen din (øverst til høyre)
- Se nedenfor Kommende automatiske oppdateringer
- Finn PARKPARK og klikk videre Oppdater
Du kan med fordel sette din iPhone til å oppdatere PARKPARK automatisk. Du gjør det slik:
- klikk på Innstillinger
- Klikk på PARK PARK
- Aktiver Oppdater i bakgrunnen
Hvordan vet parkeringsvakten at jeg betaler med PARKPARK?
Ønsker du å bestille et PARKPARK-klistremerke kan du gjøre det her.
Hvor kan jeg parkere med PARKPARK?
Ønsker du å se vårt dekningskart kan det gjøres her.
Brukerstøtte
MANDAG – FREDAG: KL 8-20
LØRDAG – SØNDAG: KL 9-15
Telefon norsk kundeservice: 477 67 560
E-post: kundeservice@parkpark.no